De Volkskrant

De Volkskrant is in 1919 begonnen als katholieke arbeiders-krant, maar heeft in de afgelopen jaren veel veranderingen ondergaan. Zo richt de krant sinds de jaren ’60 zich volledig op ‘jonge progressieve hoogopgeleiden’ en omschrijft de persgroep de Volkskrant als een krant van kwaliteit en pluriformiteit. Sinds de jaren zestig richt de krant zich ook met name op financieel-economisch nieuws. Hiernaast  is het de op 3 na grootste krant van Nederland, met een lezersbereik van maar liefst 812.000 mensen en dagelijkse oplage van 263.747 stuks per dag. Omdat de Volkskrant zich zo specifiek richt op jonge hoogopgeleiden, wil de krant graag met haar tijd meegaan, zo werd dan ook in 1996 de Volkskrant website gelanceerd. Hiernaast is sinds 2005 ook de Volkskrant-blog online gegaan, waar niet alleen redacteuren content konden plaatsen, maar ook lezers van de Volkskrant. Hier bleek echter niet genoeg animo voor, waardoor de blog in 2011 uit de lucht is gehaald.

Nieuwe media

Het feit dat het vizier van de Volkskrant scherp gericht is op economisch nieuws is ook te merken aan de verslaggeving over nieuwe media. Binnen het katern economie zijn dan ook de meeste artikelen over nieuwe media te vinden. Hiernaast zijn er ook nog de katernen :
V Media, V Technologie, Gat in de Markt en Op het Web. De nieuwe-media berichtgeving is in deze katernen het meest aanwezig, wat niet wegneemt dat in andere katernen zoals Ten Eerste ook geregeld artikelen over digitale media te vinden zijn.
De Volkskrant speelt hiermee in op de nieuwe media hype die momenteel overal ter wereld gaande is, maar met name belangrijk is bij jongeren.

Nieuwe media verslaggevers

Er zijn dan ook twee prominente nieuwe media verslaggevers binnen de Volkskrant: Wouter Keuning en Peter van Ammelrooy. Zij zorgen voor een groot gedeelte voor de meer diepgaandere artikelen, waar het ANP veelal zorgt voor de wat feitelijkere en kortere berichten. Peter van Ammelrooy omschrijft zichzelf als een technologie verslaggever, waar Keuning zichzelf eerder plaatst in de economische hoek van verslaggeving. Hiernaast schrijven zowel van Ammelrooy als Keuning ook voor andere media, van Ammelrooy is werkzaam bij de NOS keuning schrijft  ook voor de NRC.
Hiernaast zijn er meer freelancers werkzaam bij de Volkskrant, zo schrijft Alexander Klöpping ook nieuwe-media gerelateerde artikelen, waarbij hij zich specialiseert in netwerk structuren. En schrijft Heleen van Lier, die zichzelf definieert als nieuwe-media specialist, met name artikelen gerelateerd aan sociale media en Facebook. 

 

Verreweg de meeste berichtgeving in de Volkskrant gaat dan ook over sociale media als Facebook en Twitter. Hiernaast zijn ‘smartphone’ , ‘privacy’, ‘Apple’ en ‘digitalisering’ ook veelvoorkomende onderwerpen, blijkt uit de tagcloud op metareporter. Ook is ‘project-X’ en ‘Haren’ een veelvoorkomend onderwerp gebleken in de afgelopen 2,5 maand.

Concluderend valt te zeggen, dat de Volkskrant actief bezig is met jonge hoogopgeleiden op een diepgaande en objectieve wijze te informeren over nieuwe-media ontwikkelingen. Het feit dat nieuwe-media berichtgeving met name in het economische katern te vinden is, laat ook zien vanuit welk oogpunt de Volkskrant nieuwe media bekijkt. Hiernaast zijn er dus veel verschillende freelance redacteuren gespecialiseerd in digitale media werkzaam bij de Volkskrant, wat het belang van nieuwe media voor de Volkskrant opnieuw aantoont.

Een vergelijking tussen de online en offline artikelen vind je hier.

Recente reacties

Recente nieuwsberichten

Tags