Van Virtual naar Augmented Reality in de Nederlandse pers.

virtual_reality

Virtual Reality was in de jaren ’90 dé belofte voor de toekomst. De mogelijkheden van deze tot de verbeelding sprekende technologie leken revolutionair en eindeloos. John Perry Barlow noemde het ‘the next big thing’ in computertechnologie1 , en velen zagen een leven in cyberspace helemaal zitten. Zoals Julian Dibbel bijvoorbeeld omschrijft in zijn artikel over LambdaMOO2 , was je …

iPhone door de jaren heen

De iPhone is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Je staat ermee op en gaat ermee slapen. Sinds de aankondiging van de eerste iPhone in 2007 is het vierkante stukje techniek dan ook een graag gezien onderwerp in de Nederlandse kranten. Dat blijkt ook uit de Metareporter database. Deze database wordt sinds 2010 meticuleus bijgehouden op berichtgeving …

Is Google de boeman, of Facebook onze vijand?

Sociale media zijn nog altijd een wereldwijde hit. Er komen jaarlijks tal van nieuwe websites bij zoals onlangs Pheed1 en de al bestaande sociale netwerk-sites (SNSses) worden enkel populairder. Zo heeft Facebook ondertussen meer dan 1 miljard leden2 en is dan ook momenteel verreweg de populairste SNS alswel de meest bezochte website wereldwijd3 .
Een andere gigant …

De nieuwe iPhone 5: Uit proportie geblazen of niet?

In mijn vorige analyse onderzocht ik de mate van framing van het bedrijf Apple door de verschillende nederlandse nieuwsbronnen. Het was mij daarbij opgevallen dat er buitenproportioneel veel aandacht was voor de lancering van de iPhone 5. Deze nieuwe iPhone werd op 12 september jl. gelanceerd door Apple. De media-aandacht en gekte rondom deze nieuwe telefoon liepen hoog op. Terwijl …

De patentenoorlog: Een echte mediahype?

Sinds oktober 2009 is de mobiele patentenoorlog gestart. Deze patentenoorlog maakt onderdeel uit van een grotere patentenoorlog op het gebied van technologie.1 De hoofdspelers in deze oorlog zijn Apple, HTC, Microsoft, Motorola Mobility (“MMI”), Nokia, en Samsung. Op het gebied van mobiele patenten zijn er twee soorten. Essentiele en niet-essentiële patenten. Op het gebied van essentiële patenten is bijvoorbeeld …

Privacy, het tweede scherm en de iPad Mini: Online en offline vergelijking

Met de krantengroep van de Volkskrant is een vergelijking gemaakt tussen de berichtgeving in de fysieke krant en die op de website van de Volkskrant. Hiervoor is gebruik gemaakt van LexisNexis, de database van Metareporter, Google en uiteraard de website van de Volkskrant zelf. De onderwerpen die we hebben onderzocht zijn: privacy, tweede scherm en de iPad Mini. Wat volgt …

Framing van het ‘tweede scherm’, voor eeuwig gebroken door de hype?

Zet je vandaag de tv aan, dan hoef je meestal niet lang te wachten voor een presentator je wijst op het bestaan van een zogenaamd “tweede scherm“. Dit extra scherm biedt de kijker meer content, achtergrondinformatie en/of interactie in relatie tot het televisieprogramma, het liefst terwijl er naar gekeken wordt. Deze content kan bereikt worden via een app …

Nieuwe media: hoe denkt Nederland?

Voor ons nieuwe media studenten is alles nieuwe media bijna heilig. Elke nieuwe ontwikkeling, elke nieuwe visie, elke nieuwe technologie binnen dit vakgebied is volgens ons voorpaginanieuws.  Wij zijn het dan misschien niet overal mee eens maar wij proberen wel alle kanten van de discussie te bekijken en te evalueren om vervolgens tot een weloverwogen conclusie te kunnen komen. Maar …

Hey krant, schrijf eens positief over mij! De iPhone en Lumia in de Nederlandse Pers.

Apple is met een marktwaardering van bijna zeshonderd miljard het grootste technologieconcern van de wereld. Sinds de introductie van de iPhone in 2007 heeft het bedrijf een goede positie veroverd op de smartphonemarkt, vooral ten koste van Nokia. De laatste tien jaar werd Apple gezien als revolutionair. Naast de smartphonemarkt heeft het de muziekmarkt veranderd met iTunes en een nieuwe …

Sociale media in het nieuws: de tweede ronde

Krant met dubbele focus

Analyses van nieuwe mediaberichtgeving in de Nederlandse pers zijn een interessant onderwerp. Echter, het wordt nog interessanter wanneer dit onderwerp in een historisch kader geplaatst kan worden.

Voor de Analyses van vorig jaar heeft metareporter Lotte een onderzoek gedaan naar de hoeveelheid vermeldingen van sociale media in de Nederlandse kranten.1 Zij heeft hierin de berichtgeving van twaalf Nederlandse kranten