“It’s complicated”

Facebook passeerde op 4 oktober 2012 de mijlpaal van een miljard actieve gebruikers. Het is daarmee de eerste sociale netwerksite die dit aantal tot dusverre heeft bereikt. Mark Zuckerberg , CEO van Facebook, liet in een reactie op zijn eigen profielpagina weten zeer vereerd te zijn met deze mijlpaal. Het is natuurlijk ook niet zomaar iets, één op de zeven …

De aanpak van cybercrime moet volgens het bazaarmodel van Eric Raymond

De hedendaagse ontwikkelingen rondom het internet zijn niet alleen maar te plaatsen onder technologische vooruitgang, want de misdaad heeft namelijk ook zijn intrede gedaan. Een activiteit die onder de noemer cybercrime wordt geplaatst. In het artikel ‘Meldingsplicht voor cybercrime bij banken’ uit het Financieel Dagblad wordt gepleit voor een meldingsplicht voor dergelijke incidenten in het bancaire verkeer. Hierdoor zou het …

Passief televisiekijken verleden tijd?

In het Financiële dagblad van 25 september beschrijven Richard Smit en Jeroen Segenhout de opkomst van het tweede scherm in hun stuk winst uit tweede scherm ver weg. Wat mijn aandacht trok in het interview was de volgende passage:

Oerlemans, oprichter en boegbeeld van de tv-producent Eyeworks, vertelde onlangs tijdens het evenement Spot on tv dat hij niet gelooft

“Project X” een mediahype?

In het artikel de Mediamachine uit de NRC Next van afgelopen maandag betoogde Stijn Bonzwaer dat de traditionele media (kranten, radio, en vooral tv) de voornaamste oorzaak zijn geweest voor het uitgroeien tot mediahype van het “Facebook-feestje” in Haren. Ook sociale media als Twitter en Facebook worden in het publieke debat veelvuldig genoemd als verantwoordelijken voor het uit de hand lopen …

De vervreemde ogen van Google

In het Financieel Dagblad van 15 september 2012 bespreekt Michiel Goudswaard de nieuwe tentoonstelling van Canadese kunstenaar Jon Rafman. Rafman heeft vier jaar lang door Google Street View gewandeld opzoek naar opmerkelijke beelden. Onder de naam ‘Nine Eyes of Google Street View’ exposeert hij zijn gevonden beelden over de hele wereld in galeries. Rafman spreekt van een ‘uncaring camera’. …

Twitterend het Witte Huis in

Op 10 september, slechts twee dagen voordat Nederland naar de stembussen ging, schreef Jan Driessen in Het Financieele Dagblad een lovend artikel over de manier waarop sociale media worden ingezet in de presidentiële campagne van Barack Obama. Driessen stelt dat dankzij de slimme manier van datamining, een techniek die het campagne-team van Obama hanteert, kiezers op een gepersonaliseerde en interactieve …

Google Street View ziet alles maar neemt de werkelijkheid niet waar

Tegenwoordig ga je niet meer geheel zorgeloos over straat. Tijdens onze wandeling of fietstocht kunnen we namelijk oog in oog komen te staan met een voertuig dat alles kan waarnemen. Met behulp van negen camera’s worden we door dit waarnemingsvoertuig vastgelegd. En dat is nog niet het enige, want deze beelden worden daarna ook nog eens op het web gepubliceerd. …

Verkiezingen winnen met Data & Facebook?

In het Financieele Dagblad van maandag 10 september 2012 schreef Jan Driessen, voormalig campagnestrateeg bij de VVD, een column over het gebruik van datamining en sociale netwerksites in de Amerikaanse verkiezingen van 2008 en 2012. In deze column, Campagnes VS veel slimmer, wordt het succes van de digitale Obama campagne tegenover het online ‘gerommel’ van de Nederlandse politiek gezet. Driessen is overtuigt van de kwaliteiten van deze moderne stijl van campagnevoeren en vraagt zich af waarom “Nederlandse politieke partijen daar nog zo weinig aandacht voor hebben.”

In deze metareport wordt de stelling dat Nederlandse politiek veel baat kan hebben bij gebruik van sociale media en datamining onderzocht en gekeken naar de voor en nadelen die deze vorm van campagnevoeren voor de Nederlandse burger en politicus kan hebben.