De patentenoorlog: Een echte mediahype?

Sinds oktober 2009 is de mobiele patentenoorlog gestart. Deze patentenoorlog maakt onderdeel uit van een grotere patentenoorlog op het gebied van technologie.1 De hoofdspelers in deze oorlog zijn Apple, HTC, Microsoft, Motorola Mobility (“MMI”), Nokia, en Samsung. Op het gebied van mobiele patenten zijn er twee soorten. Essentiele en niet-essentiële patenten. Op het gebied van essentiële patenten is bijvoorbeeld …

Framing van het ‘tweede scherm’, voor eeuwig gebroken door de hype?

Zet je vandaag de tv aan, dan hoef je meestal niet lang te wachten voor een presentator je wijst op het bestaan van een zogenaamd “tweede scherm“. Dit extra scherm biedt de kijker meer content, achtergrondinformatie en/of interactie in relatie tot het televisieprogramma, het liefst terwijl er naar gekeken wordt. Deze content kan bereikt worden via een app …

Nieuwe media: hoe denkt Nederland?

Voor ons nieuwe media studenten is alles nieuwe media bijna heilig. Elke nieuwe ontwikkeling, elke nieuwe visie, elke nieuwe technologie binnen dit vakgebied is volgens ons voorpaginanieuws.  Wij zijn het dan misschien niet overal mee eens maar wij proberen wel alle kanten van de discussie te bekijken en te evalueren om vervolgens tot een weloverwogen conclusie te kunnen komen. Maar …

Zijn hackers nou computercriminelen of cyberexperts?

Hackers worden in de media geprezen en verafschuwt. Maar hoe komt dat? Er heerst onduidelijkheid over wat nou precies een hacker is. Een hacker kan met verschillende soorten mensen worden geassocieerd. Door te kijken naar hoe hackers worden geframed in de media wil ik laten zien wat hackers in de ogen van de nationale nieuwsbronnen zijn. Dit doe ik aan …

Hey krant, schrijf eens positief over mij! De iPhone en Lumia in de Nederlandse Pers.

Apple is met een marktwaardering van bijna zeshonderd miljard het grootste technologieconcern van de wereld. Sinds de introductie van de iPhone in 2007 heeft het bedrijf een goede positie veroverd op de smartphonemarkt, vooral ten koste van Nokia. De laatste tien jaar werd Apple gezien als revolutionair. Naast de smartphonemarkt heeft het de muziekmarkt veranderd met iTunes en een nieuwe …

Sociale media in het nieuws: de tweede ronde

Krant met dubbele focus

Analyses van nieuwe mediaberichtgeving in de Nederlandse pers zijn een interessant onderwerp. Echter, het wordt nog interessanter wanneer dit onderwerp in een historisch kader geplaatst kan worden.

Voor de Analyses van vorig jaar heeft metareporter Lotte een onderzoek gedaan naar de hoeveelheid vermeldingen van sociale media in de Nederlandse kranten.1 Zij heeft hierin de berichtgeving van twaalf Nederlandse kranten

Evolutietheorie 2.0 – technologische selectie en ‘the survival of the cyborg’

Tegenwoordig draagt men van alles bij zich. Een portemonnee waarin we onze bankpasjes hebben, een sleutelbos waarmee we onze auto kunnen openen of ons huis in kunnen. Al deze dingen die we bij ons dragen zullen in de nabije toekomst overbodig zijn. In Parijs werd in de week van 5 november j.l. een nieuwe innovatieve technologie tentoongesteld, zo schrijft het

Viral gaan: de kracht van zwakte

In het Algemeen Dagblad verscheen 6 november het artikel ‘Student maakt film met opbrengst hit’ waarin wordt geschreven dat een 24jarige student door middel van een carnavalshit zijn nieuwe film heeft kunnen crowdfunden. Wat opvallend was aan dit artikel, is dat er geschreven werd dat de student, onder de artiestennaam Gerst Pardoel, slechts één facebookbericht en één tweet plaatste …

Algemeen Dagblad

Algemene doelstellingen in nieuwe media

Het AD heeft voornamelijk als doelstelling om voor het doorsnee Nederlands gezin te schrijven. Deze doelstelling komt ook sterk terug in hun berichtgeving over nieuwe media. De nieuwe media artikelen zijn vaak gerelateerd aan het gezin. Er wordt vooral geschreven over hoe nieuwe media in gezinnen wordt gebruikt of hoe ze kunnen worden gebruikt. Ook …

Internetsurveillance

Volgens Tweede Kamerlid El Fassed is Nederland de koploper in Europa, wat betreft het aftappen van telefoongesprekken. Dezelfde praktijken lijken zich  nu ook af te tekenen op het gebied van online surveillance, opsporing en onderzoek1. De politie en de Federale Overheidsdienst Justitie moeten ook digitaal steeds meer criminelen opsporen: “Behalve dat u de politie fysiek op straat tegenkomt, …