Google Chrome springt in de sloot, spring jij er achteraan?

Marc Hijink, technologieredacteur bij het NRC Handelsblad, stond met zijn mond vol tanden toen hij een telefoontje kreeg van Colin van Hoek van nu.nl. Colin had toegang tot verschillende persoonlijke accounts van Marc. In het artikel ‘Bedonderd door de browser’ van 28 september j.l. schrijft Marc Hijink over het voorval. Colin had onverwacht toegang tot verschillende accounts van Marc Hijink bij verschillende bedrijven. Colin kwam er per toeval achter dat Marc was ingelogd op de webbrowser van Colin op Google Chrome. Hoe kon dit gebeuren? Beide heren, experts op het gebied van nieuwe media, konden niet begrijpen hoe dit had kunnen gebeuren. Ze hadden beide nooit op elkaars computer gewerkt en nooit bestanden uitgewisseld. Een heus mysterie, zelfs voor de know-it-alls van beide krantenredacties.

Deze situatie kon ernstige gevolgen hebben voor beide heren. Was dit een fout van Google Chrome of slechts een poging om het gebruiksgemak te vergroten? Hebben de heren niet correct gehandeld of iets over het hoofd gezien? Reden genoeg om bij Google aan te kloppen en een verhaal te halen. In het artikel ‘Google moet inloggen bij browser verbeteren’ van 29 september wordt een staart gegeven aan het krantenartikel. Na contact gehad te hebben met Google kwam een mogelijke verklaring langzaam maar zeker boven water. Marc bleek een computer getest te hebben die Colin daar voor ook had getest. De computer was tussentijds niet goed ‘schoongeveegd’. Zodoende logde Marc in op Google Chrome, die de gegevens van Marc en Colin samenvoegde. Toen Colin inlogde zag hij dus de gegevens van Marc, zoals te zien is in onderstaande illustratie.

Het probleem lag dus gedeeltelijk bij Google en gedeeltelijk bij de heren. De vraag of het een blunder of een ‘feature’ is, beantwoord Google met het laatste1. De opties om deze situaties te voorkomen zijn aanwezig, de heren hadden dit alleen niet in de gaten. De webbrowser bezit functionaliteiten die niet bij iedereen bekend zijn. Het feit dat beide nieuwe media experts geen brood wisten te bakken van de situatie kan verschillende dingen aangeven. OF de twee heren waren niet up-to-date, wat niet erg voor de hand ligt bij nieuwe media experts, OF de browser is sneller ontwikkeld dan de twee experts bij hadden kunnen houden. Is het de technologie die ons de weg wijst, of sturen wij de technologische ontwikkelingen zelf?

Dit laatste opent een deur naar een reductionistische theorie: het technologisch determinisme. Het technologisch determinisme is gebaseerd op de gedachtegang dat technologische ontwikkelingen veranderingen in de maatschappij voortbrengen. Twee pioniers in het technologisch deterministisch denken zijn Marshall McLuhan en Raymond Williams. Hun bijdrage aan het gedachtegoed over technologisch determinisme heeft geleid tot twee verschillende interpretaties.

McLuhan let bij zijn werk vooral op hoe bepaalde culturele uitingen in specifieke media worden weergegeven. ‘The media influence not only what we think, but how we think’ is zijn uitgangspunt. Een bekende uitspraak van McLuhan is ‘The medium is the message’, wat wil zeggen dat technologieën extensies zijn van onszelf die onze capaciteiten vergroten. Door deze vergroting van capaciteit verandert ons begrip ook. McLuhan begrijpt de ontwikkelingen door niet slechts te kijken naar de technologieën zelf of de effecten die de inhoud van deze technologieën hebben, maar door te kijken naar hoe het samenspel van deze factoren langzaam maar zeker de omgeving verandert waarin we leven en handelen2. Als we het artikel ‘Bedonderd door de browser’ in dit licht bekijken, zien we hoe de browser ervoor zorgt dat wij meer alert zijn om zulke situaties te voorkomen. In dit opzicht stuurt de technologie dus de verandering in de samenleving (hier op zeer kleine schaal).

Naast de interpretatie van McLuhan staat die van Williams, die liever bekijkt hoe de technologische ontwikkelingen worden gevormd door de samenleving. Deze vorming kan veroorzaakt worden door politieke, economische of sociologische factoren. Het krantenartikel gezien vanuit deze opvatting geeft een heel ander beeld. Een reden van Google Chrome om de browser te ontwikkelen kan de vraag en behoefte van de gebruikers zijn. In ‘New Media: an introduction’ van Terry Flew (2008) wordt de visie van het technologisch determinisme van Williams gegeven. Flew schrijft:

In contrast to McLuhan’s focus on how media technologies reshape society and culture, Raymond Williams was primarily interested in the question of how technologies are shaped by social, cultural, political, and economic forces. This stress on social shaping of technology meant that Williams focussed on social forces, power relations, and conflicts between competing interests that led to some options being pursued while others are not developed or are actively foreclosed upon. (Flew, 48)

Bij deze interpretatie wordt er minder uitgegaan van het autonome karakter van de technologische ontwikkelingen. Als we de twee interpretaties van het technologisch determinisme naast elkaar zien in verband met het artikel ‘Bedonderd door de browser’ kunnen we de tweestrijd goed herkennen. Enerzijds kunnen we stellen dat de gebruiker van de browser zich moet aanpassen aan hoe de browser is ontwikkeld. De ontwikkelingen komen vanuit Google maar worden in dit opzicht dan autonoom beschouwd, geen bemoeienis van andere partijen dan Google. Gezien vanuit het oogpunt van Williams zien we een heel ander beeld. We focussen meer op de redenen waarom de ontwikkelingen zijn doorgevoerd. Dit kan de vraag of behoefte zijn van de gebruiker of de richting waarop Google wil gaan met zijn browser.

Vanuit beide perspectieven kunnen we het technologische determinisme herkennen. De twee zijn moeilijk te vergelijken, appels met peren. Beide perspectieven lichten aspecten op waar de ander die onderbelicht laat. Het gaat in dit geval om een hele kleine functie die binnen Google Chrome is veranderd, maar het principe kan voorkomen in meer omvattende kwesties; bijvoorbeeld het Internet en de toegang tot het Internet via de browser in het algemeen.

Om antwoord te geven op de vraag of wij de ontwikkelingen sturen of dat de ontwikkelingen ons vormen, kan ik in dit geval stellen dat voor beide perspectieven het een en ander te zeggen valt. Ja, we worden gevormd door de ontwikkeling, we moeten ons aanpassen aan de nieuwigheden van de browser. Nee, wij bepalen zelf hoe de technologie zich ontwikkeld, want zonder de gebruiker zou de browser helemaal niet bestaan.

  1. http://www.nrc.nl/tech/2012/09/29/google-moet-beter-waarschuwen-voor-chrome/ []
  2. Flew, Terry. New Media: an introduction. Oxford University Press, 2008. p. 42-49. []
Dit artikel is geschreven door op 21/12/2012 en is terug te vinden onder Metareports. Het artikel is getagged met , , , , , , , .
Blijf op de hoogte van reacties middels RSS 2.0 feed. Je kunt een reactie achter laten, of een trackback vanaf je eigen site maken.

5 Responses to “Google Chrome springt in de sloot, spring jij er achteraan?”

  1. relationship quiz on 06/07/2013 at 03:27

    I am sure this article
    has touched all the internet users, its really really fastidious paragraph on
    building up new blog.

  2. terran on 30/08/2013 at 21:51

    I really like your blog.. very nice colors & theme. Did you create this website yourself or did you hire someone to do it
    for you? Plz reply as I’m looking to create my own blog and would like to know where u got this from. thanks a lot

  3. Baubeles on 31/08/2013 at 12:07

    Hi Terran, this blog was part of an academic blog during a course at the University of Amsterdam, Media & Culture – New Media – Digital Practices. This blog was created on wordpress, an easy to use managing site for websites. It lets you publish the front page and let you have control of the back-end with all kinds of toggles and plugins. Check it out!

  4. http://eurotope.ning.com/profile/AracelyBoatright on 03/09/2013 at 22:27

    Have you ever thought about creating an ebook or guest authoring on other blogs?

    I have a blog centered on the same subjects you discuss and would really like to have you share some stories/information.

    I know my subscribers would value your work. If you’re even remotely interested, feel free
    to shoot me an email.

  5. Baubeles on 05/09/2013 at 05:44

    @AracelyBoatright if I have the time I would like to contribute, hit me up whenever you think you could use some insights and I will check if it will work out! baukebakker@gmail.com is my adres. Cheers!

Leave a Reply

Recente reacties

Recente nieuwsberichten

Tags