One book, a thousand stories.

The First Story.
Op de Electronic Enternainment Expo 2012 afgelopen zomer, werd Sony’s Wonderbook voor het eerst aangekondigd. Inmiddels ligt het spel op de markt, en dus schreef Jan Meijroos, game recensent bij de Metro, er een stukje over. Het Wonderbook is een nieuw platform voor de Playstation 3, waarbij, zoals je in het YouTube filmpje hierboven zag, boeken, games en augmented reality gecombineerd worden. Sony ziet het Wonderbook als de heruitvinding van het verhalenboek1. Het boek is ontwikkeld in samenwerking met J.K. Rowling en wordt daarom ook wel ‘the book of spells’ genoemd. In deze metareport zal ik naar het Wonderbook kijken aan de hand van ideeën van Ian Bogost en Henry Jenkins. Ik zal mijn metareport beginnen met het uiteenzetten van de twee artikelen. Hierna zal ik mijn metareport vervolgen door naar het Wonderbook te kijken in het licht van de besproken theorieën.

A Theoretic Tale
Om een theoretisch kader te schetsen zal ik twee artikelen gerbuiken uit het werk van Ian Bogost. De twee teksten die ik zal gebruiken zijn: “ Videogames are a Mess2” en  “Review of Convergence Culture, by Henry Jenkins3”.
Uit zijn keynotes over videogames en ontology bij de DiGRA 2009 volgt zijn artikel ‘Videogames are a Mess’. Bogost vraagt zich in zijn tekst af wat een game nu eigenlijk is. Één ding is zeker, en dat is dat het een ontologisch vraagstuk is. Hij bekijkt deze vraag aan de hand van vier moves. Om te beginnen richt hij  zich op het debat over ludology vs narratology. Bogost vindt dat je deze twee termen niet zomaar tegenover elkaar kunt zetten. Ook niet als het om games gaat. Hij stelt dat je je beter af kunt vragen: “Is a game a system of rules, like a story is a system of narration?” Over het onderscheid tussen games en narratives verschillen de meningen: “the difference is not clear-cut, and there is significant overlap between the two4. De tweede move die gemaakt wordt richt zich op het debat idealism vs. realism. Ook hier verschillen de meningen over, maar kunnen we één ding met zekerheid stellen: “whatever a game is, some part of it is more real than another” 5. De derde move richt zich op het Game/Player Problem: “the suggestion that games exist when players occupy them and give them life by reallocating formal properties according to their own particular personal and play contexts6. Voor de laatste move richt Bogost zich op zijn eigen werk samen met Nick Montfort: platform studies. “it aims to suggest that platforms are an indisputable part of games, and pretending that they are not amounts to provincialism at best, and sheer madness at worst7. Bogost concludeert zijn artikel gelijknamig met zijn titel:

“A mess is an accident. A mess is a thing that you find where you don’t want it. A mess is the cascade of broken glass on the floor when you miss the alarm clock and catch the water glass. A mess is inelegant, a clutter, a shamble, a terror. Videogames are a mess. A mess we don’t need to keep trying to clean up, if it were even possible to do so.”

Het andere artikel van Bogost dat ik graag mee wil nemen in deze metareport is zijn “Review of Convergence Culture, by Henry Jenkins”. Hij beschrijft hierin wat Jenkins precies bedoelt met zijn term ‘convergence culture’. Jenkins begint zijn boek met een verzoek zijn term convergence culture beslist niet te verwarren met de black box fallacy. Als Jenkins het heeft over de media convergence, heeft hij het over meer dan zomaar een technologische verschuiving.

Convergence is the set of new practices that emerge out of the proliferation of media channels or technologies, and the increasing frequency with which content flows across them.

Jenkins heeft het in zijn boek ook over ‘transmedia storytelling’. Jenkins verstaat hieronder dat er zoveel teksten in een verhaal geïntegreerd worden, dat het verhaal te groot wordt voor maar één medium. Een verhaal ontvouwt zich dus over meerdere media platformen. Het gevaar dat kinderen die fan zijn van bijvoorbeeld Harry Potter hierdoor lopen, is dat zij de realiteit niet meer kunnen onderscheiden van fantasie. Maar wat misschien een groter risico is dan het verdwalen in fantasie, is het verdwalen in commercie.
Nu ik de twee artikelen uiteen gezet heb, wil ik verder gaan door een blik te werpen op het Wonderbook.

Narration
Aan de hand van bovenstaande literatuur valt er heel wat te zeggen over het Wonderbook. Is het Wonderbook, zijnde een combinatie van games, boeken en augmented reality, niet net iets meer een verhaal te noemen dan andere games? Dit zou je, alleen al gezien de naam en slogan (Wonderbook. one book, a thousand stories), kunnen stellen. Maar in dit geval ben ik het eens met Aarseth en Frasca die stellen dat: ”narration, character, and other story-derived elements exist in games, but the firmament of the thing is formal: a system of rules underlying them. When all else is stripped away from a game, says Aarseth, “the rules remain”. En dus zullen ook in het geval van Wonderbook de ‘rules’ het winnen van ‘narration’. Door het toevoegen van augmented reality aan de game, wordt bij het spelen met Wonderbook de fantasie extra geprikkeld. Hierdoor wordt de game op meerdere levels ‘real’. En wordt het verschil tussen de twee werelden (de wereld van het Wonderbook en de ‘echte’ wereld) kleiner. De speler moet zelf fysiek alle handelingen verrichten en ziet zichzelf ook terug op het scherm. De speler zit dus daadwerkelijk in de game. Dit is iets geheel nieuws op het gebied van gamen. Nog nooit eerder werden boeken, games en augmented reality zodanig met elkaar gecombineerd. Het Wonderbook, als nieuw platform voor de Playstation 3, samen met de Playstation move en de Playstation Eye zorgen dat dit realiteit wordt. In deze vorm kunnen we stellen dat het Wonderbook een vorm is van convergence culture zoals Jenkins dit bedoelt. Om nog even terug te komen op het prikkelen van fantasie, zou je je af kunnen vragen of kinderen door deze manier van transmedia storytelling hier niet in kunnen verdwalen. Persoonlijk ben ik het hier eens met Jenkins dat het een groter concern is dat kinderen hier bloot gesteld worden aan commercie. Het Wonderbook is weer iets extra’s wat ze graag willen hebben, en om deze game te spelen moeten ze ook de playstation 3, playstation eye en playstation move aanschaffen.

Finale
Ook al laat het Wonderbook verhalen tot leven komen, het blijft een game. Maar wel een game waarin de jonge Potter fans hun wildste fantasie tot leven laten komen.

  1. http://cnettv.cnet.com/j-k-rowling-leads-off-sony-wonderbook-series/9742-1_53-50125765.html []
  2. Bogost, I. Videogames are a Mess, 2009 []
  3. Bogost, I. Review of Convergence Culture, by Henry Jenkins. 2006 []
  4. Bogost, 2009 []
  5. Bogost,2009 []
  6. Bogost, 2009 []
  7. Bogost, 2009 []
Dit artikel is geschreven door op 14/12/2012 en is terug te vinden onder Metareports, NRC Handelsblad. Blijf op de hoogte van reacties middels RSS 2.0 feed. Je kunt een reactie achter laten, of een trackback vanaf je eigen site maken.

2 Responses to “One book, a thousand stories.”

  1. Emina Bricic on 18/12/2012 at 03:16

    Ik denk dat kinderen tegenwoordig meer mediageletterd zijn dan ooit. Natuurlijk is het een gevaar dat zij te materialistisch opgroeien, maar uiteindelijk bepalen de ouders of ze dit spel gaan kopen of niet. Aangezien kinderen die dit spel zouden willen waarschijnlijk ook al een Wii hebben en allerlei andere gameconsoles, en dat we ons in een wereldwijde economische crisis bevinden, denk ik niet dat de verkoop van het Wonderbook de spuigaten uit zal lopen. Eigenlijk is het enige verschil met andere games dat de vierde muur wordt doorbroken, en naar mijn mening zal dit nieuwigheidje; of door andere gamedeveloppers worden nagespeeld, of het nieuwigheidje zal er snel vanaf zijn. Wat denk jij hierover?

  2. Simone on 19/12/2012 at 00:39

    Ik denk zeker (en al helemaal als deze game in de smaak valt bij haar gebruikers) dat deze techniek zich snel uit zal breiden naar ook andere games. Maar vind je het geen bezwaar dat kinderen op deze manier materialistisch beïnvloed worden? Of vind je het juist positief dat hun fantasie op deze manier geprikkeld wordt?

Leave a Reply

Recente reacties

Recente nieuwsberichten

Tags