GTA V: hype 2.0

GTA VGTA V, uitgegeven door Rockstar games, is de vijfde in de reeks van GTA spellen en wordt verwacht in het Voorjaar van 2013. GTA spellen staan bekend om de vrijheid die de speler krijgt binnen de verhaallijnen. De spellen reeks is erg populair, maar heeft een slechte reputatie onder sommige (niet-)gamers omdat het spel vrij gewelddadig is. Recent is er weer een trailer uitgekomen wat de berichtgeving op het internet over GTA V heeft doen toenemen. Wat opvallend is, is dat er in 2011 op Metareporter al een analyse is geschreven over GTA V. Waarin wordt gesteld de eerste GTA V trailer als mediahype gezien kon worden.

In deze analyse wil ik kijken in hoeverre de hype rondom de GTA V 2012 trailer (14-11-12) zich ontwikkeld heeft op Metareporter, Google News (Via GoogleTrends) en Twitter (via Topsy). En deze vervolgens vergelijken met de uitkomsten uit 2011 die zich ook richten op de periode rond het uitbrengen van de trailer in 2011. Het is duidelijk uit de vorige analyse dat gamebedrijven als Rockstar erg goed zijn in het groot maken van aankondigingen van games. Vooral games met imago als GTA bezorgt de trailer een hoop aandacht. Uit de vorige analyse blijkt dat de trailer en de aankondiging van de trailer gezien konden worden als mediahype, zoals die door Peter Vasterman beschreven wordt. De vraag is echter of dit ook consequent gebeurt. Daarom zal ik mijn analyse vergelijken met die uit 2011.

Als er gekeken wordt naar de hoeveelheid artikelen die in de 2011 metareporter kranten over GTA V gaan dan is dat aantal één. De hype in 2011 was dus vooral online te vinden, maar niet echt in de kranten. Dit jaar is er in de door metareporters geaggregeerde krantenartikelen niet één artikel dat specifiek gaat over GTA V. De kranten hebben dus vooralsnog weinig geschreven over na aanleiding van de trailers, zowel in 2011 als in 2012.

 

Afb. 1: GoogleNews grafiek okt-nov 2011

 

 

 

 

Afb. 2: GoogleNews grafiek okt-nov 2012

 

 

Google News geeft in het 2011 onderzoek een duidelijke hype structuur weer.1 Een hype structuur wordt door Vasterman beschreven als:

“media-hype can therefore be defined as a media-generated, wall-to-wall news wave, triggered by one specific event and enlarged by the self-reinforcing processes within the news production of the media. During a media-hype, the sharp rise in news stories is the result of making news, instead of reporting news events, and covering media-triggered social responses, instead of reporting developments that would have taken place without media interference.”2

“To be considered a media-hype, it seems reasonable that a news wave conforms at least to the following criteria: a key event; a consonant news wave; a sudden increase in reports on comparable cases; and a strong rise of thematically related news.”3

Als er gekeken wordt naar de statistieken uit 2012, is er hype structuur te vinden. De eerste key event is de aankondiging van de GTA V trailer op 27 oktober. Hier is een duidelijke piek te zien in de grafiek. Dit event valt het startpunt van de hype te noemen. Vanaf dat moment wordt er veel meer geschreven over GTA V. Dit loopt zo door tot aan het tweede key event, het uitkomen van de trailer. Dit is te zien als een duidelijke piek in de grafiek op 14 november. Hierna neemt de berichtgeving weer wat af, maar blijft wel iets hoger dan voor de key events. En als er naar de inhoud van de berichten gekeken wordt, is het duidelijk dat er veel nieuws ‘gemaakt’ wordt over GTA V na aanleiding van de bekendmaking van de trailer, en de trailer zelf. Een aanzienlijk deel van de artikelen rondom de hype gaan niet over de trailer zelf maar over bijvoorbeeld de achtergrond van de GTA reeks, over Rockstargames, of andere thematisch gerelateerd nieuws.

Afb. 3: GoogleNews grafiek augustus 2011 – november 2012

Wat ook opvalt als er gekeken wordt naar de volledige Google News grafiek van augustus 2011 tot en met november 2012, is dat de hype rondom te trailer een consonant news wave heeft veroorzaakt die eigenlijk in weze doorloopt tot aan de hype rond de 2012 trailer. En dat deze 2012 hype ook weer een eenzelfde soort structuur heeft als de hype in 2011. Na de kortdurende hype ontstaat er na een consonant news wave met berichtgeving over de game. Het lijkt erop dat Rockstar games met het uitgeven van de trailers een constant oplopende nieuws berichtgeving over GTA V bereikt en zo toewerkt naar een grote release van de game.

Afb. 4: Topsy grafiek november 2011

Afb. 5: Topsy grafiek november 20124

Ook op social media wordt eenzelfde soort hype bereikt door het uitkomen van de trailer. Zo was in oktober/november 2011 op Topsy te zien dat er meer gedeeld werd na het uitkomen van de trailer en dat er verschillende fases waren. Vlak na de trailer op 2 november werd er minder gedeeld, daarna kwam er een golf van fan-made trailers rond 15 november, en rond 25 november veranderde de gedeelde content vooral naar geruchten.5

De 2012 trailer geeft op Topsy een zelfde soort grafiek. De piek van de bekendmaking is hier niet te zien omdat Topsy maar tot 30 dagen terug gaat, maar er is wel te zien dat er een duidelijke piek is op 14 november de datum dat de trailer uitkomt. Ook gaat het aantal mentions na het uitkomen van de trailer drastisch omlaag, om vervolgens weer te stijgen rond 20 november. Op dat moment worden er ook veel fan-made trailers gedeeld, de meest gedeelde tweet is bijvoorbeeld een link naar een GTA V trailer remake in GTA IV bevat. En rond 26 november gaat de gedeelde content vooral over een gerucht dat GTA V niet op PC uit zou komen. De fase na de key events van het uitkomen van de trailer lijken dus vrij gelijkwaardig. Deze fase na het uitkomen van de trailer worden door Vasterman ook wel beschreven als: “Lowering of news thresholds”. De gedeelde content heeft wel met GTA V te maken, alleen ze bieden niet echt nieuws meer. Net zoals ook gebeurt bij Google News.

Concluderend valt er te zeggen dat de mediahype rondom de trailer van GTA V uit 2012 veel overeenkomsten heeft met de hype zoals die beschreven is op metareporter over de GTA V trailer uit 2011. Beide trailers krijgen weinig aandacht in de metareporter kranten, maar kunnen op Google News en Twitter wel aangemerkt worden als zijnde een media hype. Ook zou er gezegd kunnen worden dat de berichtgeving en de trailers rondom GTA V eigenlijk een grote media hype met meerdere key events vanaf het bekendmaken van de eerste trailer is. Op zich is het een opvallende uitkomst dat de twee hypes zo op elkaar lijken. De grote vraag is alleen wat de reden is dat ze zo gelijkend zijn. Ligt het bijvoorbeeld aan het feit dat de liefhebbers consequent reageren op nieuwe trailers, of omdat de gamebedrijven dit zo aansturen. En komt de structuur rond het uitbrengen van trailers van andere grote gamereleases ook overeen? Deze vragen zouden een interessant vervolgonderzoek kunnen vormen.

  1. http://metareporter.nl/2011/2011/12/07/gta-v-rijp-voor-hype/ []
  2. Vasterman, P.L.M., 2005. Media-Hype Self-Reinforcing News Waves, Journalistic Standards and the Construction of Social Problems. European Journal of Communication, 20(4), pp.508–530: p. 515 []
  3. Vasterman, P.L.M., 2005. Media-Hype Self-Reinforcing News Waves, Journalistic Standards and the Construction of Social Problems. European Journal of Communication, 20(4), pp.508–530: pp. 515-516 []
  4. http://analytics.topsy.com/?q=%22GTA%20V%22 []
  5. http://metareporter.nl/2011/2011/12/07/gta-v-rijp-voor-hype/ []
Dit artikel is geschreven door op 29/11/2012 en is terug te vinden onder Analyse, WG03. Het artikel is getagged met , , , , , , , , , , , , , .
Blijf op de hoogte van reacties middels RSS 2.0 feed. Je kunt een reactie achter laten, of een trackback vanaf je eigen site maken.

4 Responses to “GTA V: hype 2.0”

  1. Harriëtte Smook on 03/12/2012 at 13:38

    Hoi Alisa, origineel onderwerp voor je analyse! Zeker omdat je je resultaten kunt vergelijken met een eerdere analyse over GTA. Voor wat betreft je slotvraag, ik denk dat het een combinatie van beide factoren is. Zelf heb ik voor mijn analyse een onderzoekje gedaan naar de invloed van Samsung op diens berichtgeving over de Galaxy Note 2 (http://metareporter.nl/2012/11/29/samsungs-strijd-tegen-grote-broer-apple-wees-creatief-2/). Een totaal ander onderwerp, maar ik kwam erachter dat Samsung de verspreiding van user generated content over de Note 2 behoorlijk aangestuurd heeft middels een reclamecampagne onder twitteraars. Wellicht doet Rockstar iets soortgelijks, omdat viral marketing zeker via sociale media een doeltreffende/goedkope manier van promotie is. Met dank aan de fans wordt een aankondiging snel verspreid via de andere sociale media kanalen. Wellicht is dit een poging tot agenda setting door Rockstar games?

  2. SerkanYildizeli on 03/12/2012 at 16:15

    Zeer tof idee om een gamehype te analyseren! Door de jaren heen hebben de makers van de GTA reeks inderdaad veel aandacht weten te trekken. Daarbij is het misschien ook zo dat het niet bij de hype is gebleven en dat games daadwerkelijk in hun vele game behoeften zijn voorzien door de reeks. Een vergelijkend onderzoek hierbij is zeer passend geweest, omdat dan de opbouw van de hype te analyseren is. De 2011 hype rondom de trailer is qua kwantiteit wel minder omvangrijk geweest (topsy-grafieken) dan die van 2012. Dit komt waarschijnlijk door het feit dat de releasedatum is genaderd. Verder vind ik de consonant news wave opmerkelijk, die vanaf de eerste hype voortduurt. De berichtgeving over de trailer leidde daarbij dus een eigen leven, waarbij de game ‘gementioned’ in gerelateerde stukken. Ten slotte had ik nog een vraag: Heb je bij het onderzoeken van de hype opgelet op het gebruik van andere woorden/synoniemen die dezelfde trailer en game aan kunnen duiden? Hierbij zou ik bijvoorbeeld kunnen denken aan de benamingen GTA 5, Grand Theft Auto V, Grand Theft Auto Five, GTA Five, etc. Of werd er eigenlijk in het grootste gedeelte van de coverage gebruik gemaakt van de ‘GTA V’ benaming?

  3. AlisaKastelein on 03/12/2012 at 17:34

    Bedankt voor jullie reacties!
    @Harriette
    Het zou inderdaad heel goed mogelijk kunnen zijn dat Rockstar ook de verspreiding van user generated content heeft aangestuurd met reclame. Sowieso wil Rockstar er natuurlijk voor zorgen dat er veel wordt geschreven over hun game, en zo’n trailer release is duidelijk een goed middel. Maar ook de manier waarop de trailer wordt aangekondigd en de grote fanbase werkt in hun voordeel. Naar mijn mening zijn gamebedrijven altijd erg goed in het hypen van hun games. Zeker als de game al een status heeft binnen de gamewereld, en hierdoor ook een fanbase. Fans van games zijn altijd heel trouw aan hun games, en zitten vaak echt te wachten op een release. Dit helpt de gamebedrijven natuurlijk ook. Maar toch is het best opvallend hoe erg de twee hypes rond de trailer releases op elkaar lijken. En misschien heeft dat inderdaad wel te maken met de manier van marketing van Rockstar.
    @Serkan
    De GTA-reeks is natuurlijk een van de bekendste game-reeksen in de huidige gamewereld, en dit heeft natuurlijk ook veel invloed op de manier waarop er wordt gereageerd op trailers etc. Zoals ik hierboven ook al zei, heeft de fanbase hier natuurlijk ook een groot aandeel in, en dat heb je natuurlijk alleen maar bij gevestigde spellen. Een vervolgende vergelijking zou inderdaad kunnen zijn om het af te zetten tegen andere gamereeksen of onbekende games. En te kijken of en hoe een hype daarbij ontstaat.
    Je zou bijvoorbeeld ook kunnen zeggen dat de GTA trailers allebei veschillende key-events zijn in het releasen van de game. En dat zou een verklaring kunnen zijn voor de lange consonant news wave.
    Om je vraag te beantwoorden: ik heb precies de term gebruikt die in het onderzoek uit 2011 ook gebruikt is; namelijk GTA V, om de resultaten goed te kunnen vergelijken. Maar in mijn opzicht was het idd beter om ook vergelijkende termen als: GTA 5, Grand Theft Auto Five etc. te gebruiken. Maar dit had ongelijke resultaten gegeven in de vergelijking en daarom heb ik hier van afgezien.

  4. strategies on 21/11/2013 at 23:51

    I have been surfing online more than three hours today, yet I never found any
    interesting article like yours. It is pretty worth enough for me.
    Personally, if all web owners and bloggers made good content as you did, the net will be a lot more useful than ever before.

Leave a Reply

Recente reacties

Recente nieuwsberichten

Tags