De nieuwe iPhone 5: Uit proportie geblazen of niet?

In mijn vorige analyse onderzocht ik de mate van framing van het bedrijf Apple door de verschillende nederlandse nieuwsbronnen. Het was mij daarbij opgevallen dat er buitenproportioneel veel aandacht was voor de lancering van de iPhone 5. Deze nieuwe iPhone werd op 12 september jl. gelanceerd door Apple. De media-aandacht en gekte rondom deze nieuwe telefoon liepen hoog op. Terwijl er voor de lancering al mensen waren die de nieuwe iPhone uit andere landen probeerden te halen, en de iPhone binnen de kortse keren uitverkocht was en niet meer te krijgen, werd er in het nieuws veel over gerapporteerd, danwel negatief, danwel positief. Voor de lancering werd er vooral gespeculeerd over de nieuwe functies van de iPhone 5, na de lancering was er ook veel negatieve berichtgeving te horen. Deze negatieve berichtgeving ging onder andere over de teleurstellende mate van inovatie van de iPhone 5, maar ook werd er negatief geschreven over de consument en de gekte om de lancering heen. Er was met andere woorden veel aandacht voor het feit dat er zoveel aandacht voor was. Ik ga daarom onderzoeken of we rechtmatig kunnen spreken van een mediahype rondom de lancering van de iPhone 5. Hiervoor zal ik eerst uiteenzetten wat er precies onder een mediahype wordt verstaan. Vervolgens zal ik de manier waarop ik de analyse heb uitgevoerd tentoonstellen en mijn bevindingen openbaren. Ten slotte zal ik mijn conclusie trekken en terugkomen met een antwoord op de bovengenoemde vraag.

Mediahype

Peter Vasterman beschrijft in zijn tekst: “Media-Hype: Self-reinforcing news waves, journalistic standards and the construction of social problems” het ontstaan en de kenmerken van mediahypes. Hij beschrijft hierbij een verschil tussen news waves en mediahypes. News waves ontstaan doordat er een voorval is opgetreden dat erg spraakmakend is, en belangrijk om verslag van te doen. Ineens is er in elke krant over te lezen, een tijdlang elke avond in het nieuws over te horen. Een mediahype is eigenlijk een news wave, maar hier is nog iets anders mee aan de hand; de mate van verslaggeving lijkt buitensporig veel ten opzichte van de relevantie van het voorval en andere gebeurtenissen in de ‘echte wereld’, waar nieuwsbronnen verslag van horen te doen. Veel van deze nieuwsbronnen komen met nieuwe inzichten, nieuwe invalshoeken om het voorval mee te bestuderen of te beschuldigen, er wordt over gespeculeerd en er worden columns over geschreven (Vasterman 508-510). Er is, zoals Daniel Boorstin mooi uitlegt:

“writing about pseudo-events in the 1960s, confusion between object and subject, because the media constantly seem to switch between these roles. There is ambiguity about covering vs creating and about cause vs impact (Boorstin 40).

Is it important news, or does it become important news because the media make it important? Is it real or do the media create a new reality?” (Vasterman 509).

Volgens Vasterman moet een mediahype minstens aan de volgende voorwaarden voldoen, om een mediahype genoemd te kunnen worden: Er is een key event; een centraal voorval dat het startschot is voor de berichtgeving. Er ontstaat een news wave over dit voorval; de mate van berichtgeving is voor een bepaalde tijd disproportioneel aan de mate van berichtgeving buiten de hype. Vervolgens is er ook een plotselinge toename in berichtgeving over vergelijkbare onderwerpen. Vaak wordt er ook een focus gelegd op een bepaald probleem dat is blootgelegd. Dit kan wegens uitvergroting en overdrijving leiden tot de constructie van sociale problemen (Vasterman 515-517).

Analyse

Ik heb voor de analyse van dit vraagstuk aan de hand van LexisNexis geteld hoeveel artikelen er zijn verschenen over de iPhone 5 in de afgelopen 4 maanden. Ik heb elke maand telkens in vier segmenten verdeeld en het aantal artikelen binnen die dagen geteld, zoals te zien is in onderstaande grafiek. September heb ik dus bijvoorbeeld ingedeeld in de dagen 1 t/m 8, 9 t/m 16, 17 t/m 24 en 25 t/m 30.

Ook heb ik het aantal artikelen geteld dat in de katernen Ten Eerste, Vooraan of Voorpagina stonden:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tevens heb ik het aantal artikelen geteld dat in de secties Opinie, Opinie & Debat en De Diepte In stonden:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Conclusie

Er zijn vlak voor en tot iets meer dan een maand na de lancering van de iPhone 5 op 12 september disproportioneel veel artikelen over deze nieuwe iPhone verschenen, zoals in de eerste grafiek te zien is. Hierbij zijn alleen nog maar de artikelen geteld waar de zoekterm “iPhone 5″ in zijn geheel voorkomt. Het is te verwachten dat als de zoekterm ruimer wordt genomen; bijvoorbeeld naar alleen “iPhone”, of als de zoekterm “Apple” erbij wordt genomen, er nog veel meer artikelen worden gevonden. Dat heb ik niet gedaan, omdat veel ervan waarschijnlijk wel naar aanleiding van de lancering van de nieuwe iPhone zullen zijn geschreven (Bijvoorbeeld een artikel over Apple waarin het woord iPhone 5 niet wordt genoemd) maar ik dat niet met zekerheid kan stellen.

Met betrekking tot de data die in de bargrafieken is weergegeven kan ik stellen dat de harde cijfers ons niet om onze oren slaan, maar dat zij relatief bekeken wel degelijk betekenis weergeven. Als in september 10 artikelen voorpaginanieuws zijn, en er worden met betrekking tot de lancering 3 opiniërende stukken over geschreven, kunnen we stellen dat de context zo is beïnvloed dat dit feit is toegestaan. Met andere woorden; de iPhone 5 is volgens velen niet een van de belangrijkere dingen op aarde, maar als er opeens op voorpagina’s over wordt geschreven, in kranten die worden gelezen door deze voorgenoemde velen, moet er in de context (de wereld om ons heen buiten die krant zelf) vooraf wel veel aandacht aan zijn geschonken.

Vervolgens kan er ook gesteld worden dat de berichtgeving over de iPhone 5 aan het extra kenmerk dat Vasterman noemt – de constructie van sociale problemen – voldoet, zoals te zien is aan het aantal opiniërende artikelen over de iPhone 5. Ik kom dus tot de conclusie dat de lancering van de iPhone 5 wel een mediahype was, al kan het niet op tegen een enorme, overduidelijke mediahype zoals Project X.

 

 

Bronnen:

Boorstin, Daniel. “The image: or, what happened to the American Dream?” Atheneum: New York, 1963.

Vasterman, Peter L.M. “Media-Hype: Self-reinforcing news waves, journalistic standards and the construction of social problems” European Journal of communication 2005: 20. p. 508-530

Dit artikel is geschreven door op 28/11/2012 en is terug te vinden onder Analyse, De Volkskrant, Metareports, Uncategorized, WG03. Het artikel is getagged met , , , , , .
Blijf op de hoogte van reacties middels RSS 2.0 feed. Je kunt een reactie achter laten, of een trackback vanaf je eigen site maken.

4 Responses to “De nieuwe iPhone 5: Uit proportie geblazen of niet?”

  1. Harriëtte Smook on 03/12/2012 at 13:11

    Hoi Emina, ik ben het zeker met je eens dat de introductie van de iPhone 5 een mediahype kan worden genoemd. In mijn analyse heb ik de berichtgeving over de iPhone 5 vergeleken met die over de ongeveer gelijktijdig gelanceerde Samsung Galaxy Note 2 (http://metareporter.nl/2012/11/29/samsungs-strijd-tegen-grote-broer-apple-wees-creatief-2/). Ondanks dat dit allebei smartphones zijn, werd er bijna 10 keer zoveel over de iPhone geschreven. Ik vraag me af hoe het komt dat zelfs de dagbladen blijkbaar meedoen aan deze Apple ‘gekte’. Maar bovenal een heldere analyse en je visualisaties geven ook een duidelijk beeld van je conclusie.

  2. EminaBricic on 03/12/2012 at 20:32

    Dankjewel Harriëtte. Ik denk dat het aantal reacties rond de iPhone komt doordat Apple een bedrijf is dat zoiezo al veel in het nieuws komt, danwel positief danwel negatief. Dit komt doordat Apple, vergeleken met andere bedrijven een erg sterk imago heeft, dat onder andere werd opgezet door de charmes van en de verafgoding van Steve Jobs, die het gezicht was van Apple. Ook staat Apple bekend als een van de vooruitstrevendste en succesvolste bedrijven. Kortom, iedereen heeft wel een mening over Apple, en vindt het vertrouwd om erover te lezen. Daarom vind ik het niet zo gek dat hierover veel meer wordt geschreven.

  3. Simone on 04/12/2012 at 23:15

    He Emina, leuk stuk, goed geschreven zoals ik van je gewend ben! Mooie data visualisaties. Je schrijft dat je wel een hype ziet bij de iPhone 5, en niet bij samung galaxy. Had je dit van tevoren ook al verwacht?

  4. pieter on 05/12/2012 at 00:46

    Beste Emina,
    Leuk stuk! helder opgezet, enkel kan ik de conclusie moeilijk volgen. Allereerst stel je dat de media aandacht rondom de iphone5 disproportioneel is, hetgeen wellicht wel waar is, maar een dergelijke stellingname dient dan wel van een vergelijking met gelijksoortige hypes of gelijksoortige product introducties zonder vermeende hype, te worden voorzien. Verder besluit je alinea twee van de conclusie met een voor mij onnavolgbare cirkelredenering, welk mijns inziens nadere toelichting vereist.

Leave a Reply

Recente reacties

Recente nieuwsberichten

Tags