Spits, de doorsnee krant

 

 

 

 

 

 

Doelstelling

De doelstelling van de Spits, zoals te lezen is op hun officiele website, is heel algemeen. De website stelt:

“SpitsNieuws streeft er naar het laatste nieuws als eerste te brengen. We brengen het nieuws objectief en gebalanceerd maar winden er geen doekjes om. Daar waar nodig doorspekken we de berichtgeving met een vermakelijke en immer scherpe kwinkslag. De redactie wordt gevormd door journalisten en studenten journalistiek. Hier lees je alleen het nieuws dat er toe doet!”

Als gratis krant is de spits vooral gericht op makkelijk en toegankelijk nieuws produceren, zodat ze een zo breed mogelijk publiek aanspreken. De ‘slogan’ van de krant: ‘nieuws en entertainment’ sluit daar ook bij aan. Het zegt precies kort en bondig waar de krant over schrijft.

Met betrekking op nieuwe media zorgt de Spits er inderdaad voor dat het laatste nieuws als eerste naar de lezer gebracht wordt. Groot nieuws over nieuwe media staan namelijk direct op de voorpagina. Spits is echter nooit de ‘eerste’ in de berichtgeving.

 

Journalisten & katernen

De eerdergenoemde ‘slogan’ van Spits uit zich zichtbaar in de katernen, waarvan Nieuws en Entertainment de belangrijkste zijn. Nieuws en Entertainment zijn opgedeeld in subkaternen zoals binnenland, wat het grootste deel van het Nieuws katern beslaat, buitenland en kort nieuws. Entertainment bestaat uit Sleaze&Dirt, waarin de laatste roddels worden besproken en diverse bijlagen, zoals de recensie rubriek Spits vindt… , waarin games en films worden gereviewd.

Spits heeft geen aparte (nieuwe) media rubriek. De meeste artikelen die over nieuwe media gaan zijn te vinden in het katern Nieuws, en komen dan het meest voor op de voorpagina of onder kort nieuws.

De krant bestaat iedere editie het eerste deel nieuws, een tweede katern Entertainment en daarnaast een bijlage als Amsterdam, Carriere, of Sport.Deze bijlagen verschillen per dag van uitgave.

Over het algemeen heeft Spits een aantal vaste journalisten die specifiek voor een bepaald katern schrijven, aangevuld met berichten van het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP). Dit is te zien in de onderstaande visual.

Verder is de hoeveelheid artikelen waar geen auteur bij staat in Spits opvallend.

 

Onderwerpen

De  belangrijkste nieuw mediaonderwerpen  waarover de Spits het vaakst bericht zijn sociale media zoals Facebook en Twitter. Ook over Project X Haren is veelvuldig bericht.  Bij de krant staat veelvuldig Apple centraal die onlangs de smartphone Iphone 5 heeft uitgebracht. Er zijn ook een aantal artikelen geschreven over onderwerpen zoals games, apps en Youtube.

De meeste mensen zijn bekend met deze onderwerpen. De onderwerpen zouden dus gezien kunnen worden als populair. Dat is ook te zien aan de katernen waarin de nieuwe mediaonderwerpen aan bod komen. Veel van de onderwerpen zijn namelijk ondergebracht onder het ‘entertainment’ katern, maar het katern dat er met kop en schouders bovenuit steekt is ‘nieuws’.

Dat er meer onderwerpen onder het nieuws katern vallen is niet verwonderlijk, doordat de krant nou eenmaal meer pagina’s aan nieuws wijdt dan aan entertainment. Doordat veel nieuwe mediaonderwerpen onder het entertainment katern vallen, worden voornamelijk populaire nieuwe mediaonderwerpen zoals smartphones en sociale media aan de man gebracht. De Spits onderscheidt zich niet zozeer van andere kranten. De focus van de krant ligt voornamelijk op sociale media en smartphones, maar andere kranten berichten hier ook veelvuldig over.

 

Spits ten opzichte van andere kranten

Wat opvalt bij de onderwerpen van Spits in vergelijking met de onderwerpen van andere kranten is dat er niet zoveel opvalt. Spits is een vrij algemene krant qua berichtgeving, wat mede wellicht mede wordt veroorzaakt doordat Spits eigendom is van Telegraaf Media Groep, evenals Metro, die eveneens deze kenmerken hebben.

Waar andere Nederlandse dagbladen met betrekking tot de berichtgeving over nieuwe media als belangrijkste keywords ‘facebook’ (12,3%), ‘twitter’ (8.4%) ‘apple’ (8.2%), smartphone (6.9%) en ‘digitalisering’ (6,2%) hebben, heeft Spits deze zelfde onderwerpen, met ongeveer dezelfde percentages: onder andere ‘facebook’ (12.4%), ‘twitter’ (9.9%), maar in de top vijf staat ook ‘project x haren’ (7.5%). Dit zou kunnen aanduiden dat de Spits (net als de Telegraaf) een ‘hype’krant is, waar niet de objectiviteit, maar eerder de snelheid van de berichtgeving van belang is. Dit wordt door de colofon van de Spits bevestigd doordat Spits aangeeft het laatste nieuws als eerste te brengen.

Wat ook opvalt is dat Spits relatief gezien meer gebruik maakt van het ANP persbureau dan andere kranten, maar liefst 4.15% van de berichten van andere kranten zijn ANP, tegenover 11.80% van Spits. Dit doet vermoeden dat Spits eerder een krant die is die nieuws overneemt, in plaats van de diepte ingaat door middel van achtergrond informatie. In de 72 dagen (5 september t/m 16 november) dat nieuwe media berichten zijn geaggregeerd op Metareporter heeft Spits per dag 2,2 berichten per dag, ten opzichte van gemiddeld 2,9 berichten per dag bij de andere kranten, met als absolute topper De Telegraaf met 5,6 berichten per dag. Dit laat zien dat Spits ten opzichte van andere dagbladen niet bijzonder veel aandacht besteedt aan nieuwe media.

Dit artikel is geschreven door op 16/11/2012 en is terug te vinden onder Metareports, Spits. Blijf op de hoogte van reacties middels RSS 2.0 feed. Je kunt een reactie achter laten, of een trackback vanaf je eigen site maken.

Leave a Reply

Recente reacties

Recente nieuwsberichten

Tags