Hey krant, schrijf eens positief over mij! De iPhone en Lumia in de Nederlandse Pers.

Apple is met een marktwaardering van bijna zeshonderd miljard het grootste technologieconcern van de wereld. Sinds de introductie van de iPhone in 2007 heeft het bedrijf een goede positie veroverd op de smartphonemarkt, vooral ten koste van Nokia. De laatste tien jaar werd Apple gezien als revolutionair. Naast de smartphonemarkt heeft het de muziekmarkt veranderd met iTunes en een nieuwe markt geïntroduceerd met de iPad. Nokia daarentegen heeft het roer omgegooid en probeert haar aandeel te heroveren door een samenwerking met het besturingssysteem Windows Phone 8 van Microsoft. Met de Lumia 820 en 920 die op Windows 8 draaien probeert Nokia marktaandeel van Apple en andere bedrijven te winnen.

Het is interessant om te kijken naar de berichtgeving in de geschreven pers over de mobiele versie van Windows 8 en de Lumia telefoons in vergelijking met de berichtgeving omtrent de lancering en beoordeling van de iPhone 5. Wordt de revolutionaire geschiedenis van Apple terug gevonden in de artikelen? Of wordt Nokia gezien als een nalopertje die iets goed probeert de maken?

In de biografie van Steve Jobs geschreven door Walter Isaacson kwam naar voren dat Jobs onder andere bang was om aandeel iPod’s te verliezen door de muziekafspeel-functie die op steeds meer telefoons standaard werden. Hierdoor voelde Apple zich in 2007 genoodzaakt om haar eerste iPhone te lanceren1. Nokia had op dat moment het merendeel van de smartphone markt in handen met haar Symbian besturingssysteem. In de herfst van 2009 had Nokia nog 44% van de markt in handen, gevolgd door Research In Motion (van Blackberry). Kort hiervoor had Steve Ballmer besloten te stoppen met Windows Mobile en zich te focussen op het ontwikkelen van een nieuw besturingssysteem: Windows Phone. In februari van 2011 besloten Windows en Nokia samen te werken: Nokia werkt exclusief met Windows Phone en probeert op deze manier zich te onderscheiden ten opzichte van Apple (en Android)2. Begin september, 2012, introduceerde Windows officieel zijn nieuwe Windows Phone 8. Nokia bracht daar tegelijkertijd de Lumia 820 en 920 bij uit. Apple bracht vlak daarna de nieuwe iPhone 5 uit en daarbij tegelijkertijd het nieuwe besturingssysteem iOS 6.

Zoals hierboven te lezen valt heeft Nokia serieuze problemen met het betreden van de smartphone markt. Manovich stelde in zijn artikel The Language of New Media3 de vraag wat een interface nou is. Hij zegt dat een interface veel meer is dan een manier om te communiceren tussen apparaat en gebruiker, maar dat het een zogeheten Cultural Interface is. Hier gaat een artikel in WIRED op in. Apple liet in 2007 met zijn eerste iPhone zien wat een telefoon óók kan zijn, wat tegelijkertijd laat zien wat Nokia niet is: “But in 2007, Apple introduced its iPhone. With its full touchscreen and app-based operating system, the iPhone changed the very definition of what a smartphone should be.4” De cultuur van mensen veranderde richting het gebruik van een touch interface in combinatie met applicaties op een smartphone, wat ook gebeurde bij Microsoft wat in dit artikel valt te lezen. De cultuur van mensen veranderde en Nokia speelde hier te laat op in.

Voor deze blogpost heb ik 82 artikels (( Spelfouten onder voorbehoud ))geanalyseerd van de populaire dagbladen in Nederland; Dezelfde die hier op Metareporter.nl geaggregeerd worden. Ik heb gezocht op iPhone 5 en Nokia Windows om een overzicht te krijgen van alle artikelen die of over de iPhone 5 gingen, of over de samenwerking tussen Nokia en Lumia, of artikelen waarin beide aanbieders besproken worden. Hierbij heb ik een selectie gemaakt tussen vijf september en zeven november omdat hierin de iPhone vijf en Windows Phone 8 werden gelanceerd. Van deze 82 artikelen gingen er 67 over de iPhone en 18 over de Lumia. Sommige artikelen gingen beide over de iPhone of Lumia. Daarnaast heb ik elk artikel gelezen en beoordeeld of zij positief, negatief of neutraal bericht gaven over een van de twee onderzoeksobjecten. 39 artikelen berichten negatief over de iPhone of Lumia of een dergelijke activiteit er omheen wat schadelijk voor het product kan zijn, 27 neutraal en 16 berichten zijn positief. 7 van de achttien berichten over Nokia waren negatief. Via een simpele berekening kunnen we concluderen dat 38% van alle berichten over de Nokia negatief zijn, tegenover 34 negatieve berichtgeving voor Apple, wat neerkomt op 51%.

Via deze lijndiagram kunnen we dieper in de berichtgeving ingaan. Op 12 september was het eindelijk zo ver: de iPhone 5 werd aangekondigd door Apple. Acht kranten rapporteerde over deze lancering. Niet allemaal waren ze positief. Veel kranten waren relatief lauw over de ontvangst van de nieuwe iPhone. Hij was niet vernieuwend genoeg, er werd diverse malen gezegd dat de telefoon is uit ontwikkeld en dat Apple met iets nieuws moest komen. Op 28 september werd de verkoop in Nederland gestart, waar negen artikelen over geschreven werden. Velen waren vooral neutraal of rondweg negatief, zoals de kop iDioot van de Telegraaf. Verder ziet men in de diagram dat er een uitschieter naar 12 negatieve berichten is in week 39. Niet alleen was de pers niet enthousiast over de telefoon, ook werd het Apple Maps probleem breed uitgemeten in de pers. Hoewel de klanten in rijen voor de winkel liggen voor de nieuwste producten, neemt de liefde voor Apple bij de pers af.

De berichtgeving omtrent de lancering van de nieuwe Windows Phone 8 en de daarbij behorende Lumia wordt vooral gekenmerkt door het inspelen van Nokia en Microsoft op de lancering van de iPhone 5. Hoeveel moest de Lumia gaan kosten om tegen de iPhone op te boxen? Deze vragen werden vooral gesteld door de kranten en niet zozeer de specifieke kwalificaties van de telefoon of besturingssysteem. Dit kan mede komen doordat Nokia nog niet in staat was om fysieke toestellen te laten zien om de pers te overtuigen. Dit werd kort uitgemeten in onder andere Het Parool en Het Financieele Dagblad als zwak en hopeloos. Verder wordt in de meeste artikelen Nokia en Windows Phone wel aangehaald, maar zijn er geen specifieke artikelen: Windows Phone is vaak een bijproduct in een artikel als alternatief voor Android of iOS.

Concluderend kunnen we zeggen dat Nokia door de Nederlandse pers niet gezien wordt als serieus alternatief. Door een verandering in cultuur moesten beide Nokia en Windows er wel voor kiezen om met iets nieuws te komen. In de pers worden ze niet afgemaakt zoals Apple, echter krijgen ze veel minder aandacht. Krijgen ze aandacht, dan is dat meestal een kort stukje als alternatief besturingssysteem in een stuk over Android of iOS. Apple verliest waardering op het gebied van innovatie, waar de pers kritisch over is. Nokia heeft in de Nederlandse pers nog geen marktaandeel kunnen krijgen. Ze moet nog heel wat innoveren om samen met Microsoft een succes te maken van hun Lumia telefoons om in de Nederlandse pers als serieus alternatief gezien te worden voor iOS of Android.

  1. Isaacson, Walter. ‘Steve Jobs’. Simon & Schuster, New York City: 2011. []
  2. Voor een chronologisch overzicht, zie: http://www.guardian.co.uk/technology/2012/jan/24/smartphones-timeline []
  3. Manovich, in Gane, Nicholas. David Beer. ‘New Media. The Key Concepts’. Berg, Oxford/New York: 2008. p55 []
  4. Chang, Alexandra. ’5 Reasons Why Nokia Lost Its Handset Sales Lead and Got Downgraded to Junk’. WIRED Gadget Lab. Article Date: 27 – – 04 – 2012. Condé Nast. Date of access: 14 – 11 – 2012. <http://www.wired.com/gadgetlab/2012/04/5-reasons-why-nokia-lost-its-handset-sales-lead-and-got-downgraded-to-junk/> []
Dit artikel is geschreven door op 15/11/2012 en is terug te vinden onder Algemeen Dagblad, Analyse, De Telegraaf, De Volkskrant, Het Financieele Dagblad, Het Parool, Metareports, Metro, Nederlands Dagblad, NRC Handelsblad, nrc.next, Reformatorisch Dagblad, Spits, Trouw, WG03. Het artikel is getagged met , , , , , , , , , .
Blijf op de hoogte van reacties middels RSS 2.0 feed. Je kunt een reactie achter laten, of een trackback vanaf je eigen site maken.

9 Responses to “Hey krant, schrijf eens positief over mij! De iPhone en Lumia in de Nederlandse Pers.”

  1. Joeri Taelman on 17/11/2012 at 16:08

    Interessante conclusie. Zou Nokia meer moeten innoveren (dus in principe hetzelfde als Apple moeten doen) om in de Nederlandse pers meer aanwezig te kunnen zijn? Ik denk ook dat het een beetje door de media zelf komt dat de Apple producten meer aandacht krijgen dan alternatieven, en dat het misschien niet zozeer om kwaliteit gaat, maar om merknaam. Maar dat is weer een ander onderzoek. Goed artikel, en wellicht veranderd de toekomst over Nokia berichtgeving tav Apple !

  2. Rik van Eijk on 19/11/2012 at 12:57

    Persoonlijk vind ik de nieuwe telefoons van Nokia wel mooi, maar ja ze hebben geen naam zoals Apple dat heeft. Echter kwamen al mijn vooroordelen uit: Apple verliest langzaamaan zijn revolutionaire identiteit en Nokia wordt gezien als dat oude manneke met een verouderd imago dat niet meer mee kan met de grote jongens. Eigenlijk kan je concluderen dat de enige die wint in deze situatie Samsung is.

  3. SerkanYildizeli on 19/11/2012 at 16:12

    Inzicht gevende invalshoek en goed uitgevoerde vergelijkend onderzoek Rik. Ik vind dat de tegenstellingen rondom de ‘media coverage’ van Apple (iPhone) en Nokia (Lumia) goed in beeld zijn gebracht. Verder vind ik ook de analyse en het resultaat interessant dat er steeds kritischer en negatiever over de iPhone wordt gesproken. Het lijkt wel alsof, na het overlijden van Jobs, de inspiratie en baanbrekende innovatie bij Apple aan het vervagen is. Dit is, naar mij mening, ook te zien bij de introductie van de iPad mini, die alleen maar het merk verder zal uitmelken en niets innovatiefs bied. Met de iPad mini lijkt Apple zelfs achter Samsung (Galaxy Tab) aan te lopen en zou ik, zoals Rik schrijft, kunnen inzien dat Samsung uiteindelijk als winnaar naar voren kan komen. Verder vind ik ook dat Nokia erg laat is begonnen met zich richten op de smartphone markt. Daarbij vind ik de teaming up met Windows erg ongelukkig, omdat de Windows Phone OS niet de status en het concurrerende imago van de Android OS heeft kunnen bereiken.

  4. MandySepers on 19/11/2012 at 16:52

    Interessant artikel!

    Ten eerste boeit het me dat je hiermee het sluimerende vermoeden dat Apple aan het aftakelen is, bevestigt. Volgens mij kun je zelfs zonder vergelijkend onderzoek (dus een onderzoek naar alleen berichtgeving over Apple) al boeken volschrijven. Knap dus dat je het binnen de ruimte van een blogpost hebt weten te combineren met Nokia.

    Daarnaast mijn complimenten voor het kwalitatieve onderzoek. Je maakt goed duidelijk hoe de artikelen inhoudelijk van elkaar verschillen. Ook duidt je een interessante vraag in berichtgeving: beter weinig (goede) publiciteit, of veel slechte? Ik denk overigens ook dat Apple puur door de naam veel aandacht krijgt (zoals Joeri ook schreef), maar dat kunnen we hier natuurlijk niet onderbouwen.

  5. MandySepers on 19/11/2012 at 16:56

    P.s. vergeten te abonneren.

  6. Annefleur Schipper on 19/11/2012 at 18:59

    Ontzettend interessant artikel Rik!!
    Ik vind je infogram ook heel erg mooi gelukt en je sample is behoorlijk groot. Dit zorgt ervoor dat je conclusie ook echt goed gefundeerd is en je neemt de lezer heel mooi stapsgewijs mee.
    Ook vind ik het feit dat je ook non-digitale bronnen zoals het boek over Jobs hebt meegenomen interessant, omdat dit een genuanceerder beeld geeft.
    In je conclusie zeg je al dat Apple minder innovatief is, wat opmerkelijk is gezien Apple altijd wordt gezien als een toonaangevend en innovatief bedrijf. Ook in het dagelijks leven is Apple naar mijn mening nog steeds een merk wat een bepaalde status met zich meedraagt, in tegenstelling tot Android dat nog altijd wordt gezien als een beetje sukkelig. Het is interessant dat Apple dus nog steeds als innovatief onder de kopers wordt gezien, terwijl de pers dat niet zo bericht.

  7. Joeri Taelman on 19/11/2012 at 21:48

    Nouja, Apple wérd altijd gezien als een toonaangevend en innovatief bedrijf. Het sentiment wat Rik probeert te omschrijven, en wat ik al vaker heb gelezen in verschillende metareports ( http://metareporter.nl/2012/11/16/apple-geframed-van-euforie-naar-sceptici/ en http://metareporter.nl/2012/11/15/framing-apple/ !! ), is dat Apple’s sterke innovatieve image een beetje ‘vervaagd’. En wordt Android altijd gezien als ‘een beetje sukkelig’? Ik ben het daar niet mee eens.

  8. Abram Scheulderman on 19/11/2012 at 22:04

    Een duidelijke weergave gebaseerd op een behoorlijke hoeveelheid artikelen. Vooral interessant om te zien hoe de berichtgeving bij toename in publicaties ook hier weer vooral tot negativiteit leidt.

    Betreffende je conclusie: Je geeft aan dat Nokia samen met Microsoft nog veel zal moeten innoveren. Ik denk dat de bal vooral bij Microsoft zal liggen in dit geval gezien Nokia de mogelijkheid tot innoveren vrijwel heeft weggegeven. Zoals in een van de genoemde artikelen al wordt geconcludeerd en wat ook blijkt uit de lancering van de iPhone 5 is dat de (slimme) telefoon in zijn huidige vorm bijna uitontwikkeld. Worden ze sneller en neemt de kwaliteit van de hardware toe? Ja. Waarom? Om te kunnen innoveren middels de software, zoals ook al lang is gebleken uit het succes van ‘Apps’ en de App Store(s). De vraag is alleen wel of Microsoft genoeg kan innoveren zolang ze maar beperkte controle op de hardware hebben: tenslotte was/is dat de succesformule van Apple en heeft Microsoft aangegeven in de toekomst ook richting dat model te willen… http://www.bbc.co.uk/news/technology-20072497

  9. Rik van Eijk on 19/11/2012 at 22:39

    @Mandy, Annefleur en Joeri: Allereerst wil ik met dit artikel duidelijk maken dat de kranten vinden dat de iPhone 5 minder innovatief is dan gehoopt. Echter zijn er genoeg artikelen te vinden die vooral gaan over de gebruikers, dan men het toch blijft kopen en dat aandeel Apple omhoog steeg als meest gewaardeerde bedrijf op de beurs. Echter daalde deze waarde met meer dan 100 miljard.

    Persoonlijk vind ik Apple ook weinig innovatief. Vooral op het gebied van smartphone en tablets hebben zij hun producten geintroduceerd, maar innoveert het weinig. Het is altijd iets beter, iets anders en nog steeds even duur. De introducties van bijvoorbeeld een Macbook Air of de iPod werd gezien als revolutionair, omdat Apple daarmee eigenhandig een nieuwe markt liet opbeuren of maakte. Tegenwoordig is Apple eigenlijk bezig met het behouden van een marktwaarde en vergeet het iets nieuws op de markt te brengen. Misschien/hopelijk met een iTV of zo.

    @Abram Ja ik had het ook gelezen. Maar als iets succesvol is, moet je het kopieren he. Steve Jobs was er in de jaren 80 al boos over: Windows kopieerde MacOS letterlijk. Dat een betere hardware alleen zorgt voor snellere software, is een goed argument. Nokia is inderdaad alleen in staat om hardware te leveren; Als Microsoft WP8 verpest zit Nokia met de gebakken peren. Echter zijn ze op dit moment tot elkaar verdoemd: Microsoft heeft met Windows 8 vol ingezet op iets nieuws, waarbij er een verticale intergratie is tussen Tablet, Phone en PC. Ze hebben daarbij wel een partner nodig.

    Het verhaal veranderd echter als Microsoft met een eigen telefoon komt. Deze zal echter moeilijk de status bereiken als Apple al heeft. Microsof word, net zoals Nokia, gezien als een naschoppertje. Innovatie voor beide bedrijven, iets volkomen nieuws wat de markt verpletterd, zal dit naschop-imago doen veranderen.

Leave a Reply

Recente reacties

Recente nieuwsberichten

Tags